perjantai 6. huhtikuuta 2018

HEI, ME LENNETÄÄN!

Maailma muuttuu muutenkin kuin siinä, että ruoka ostetaan kohta Amazonista. Ammatit katoavat, tulee uusia, entiset raja-aidat kaatuvat, syntyy uusia töitä ja ammattilaisia. Uudenlaisia osaamisen ja oppimisen eväitä kaivataan.


Mentoroinnin määritelmä Wikipedian mukaan on "Osaava, arvostettu ja kokenut asiantuntija (mentori) neuvoo, tukee ja edistää kahdenkeskisessä vuorovaikutussuhteessa kehityshaluista mutta kokemattomampaa henkilöä työssä tai opiskelussa". Kärjistäen  siirretään entistä tietoa vanhemmalta sukupolvelta nuoremmalle sukupolvelle. Se on tärkeää, mutta se ei riitä.

Olen toiminut mentorina virallisesti viisi kertaa. Joka kerta olen miettinyt, olenko riittävän pätevä ja onko minulla mitään siirrettävää viisautta mentoroitavalle. Samalla olen miettinyt, olenko oikea luonnontieteilijä tai yrittäjä. Joka kerta on iskenyt identiteettikriisi ja jokainen matka omaan työhön on ollut antoisa. Ainakin minulle. 

Itselleni olen hankkinut tulevaisuusmentoreita. Ensimmäinen on minua 10 v nuorempi, toinen on nuorempi kuin oma lapseni. Molemmissa tapauksissa kyse on vastavuoroisuudesta ja tuoreuden vaihtamisesta kokemukseen. Varsinkin digimaailmassa tuoreemmat sukupolvet ovat hyödyllisiä oppaita. 

Epämukavuusaluetta pidetään oppimisen paikkana. Kuulostaa jo valmiiksi ikävältä. Vygotskin käsite lähikehityksen vyöhyke muistuttaa mentorointia. Kokeneemman henkilön tukemana vähemmän kokenut henkilö voi turvallisesti kokeilla ja oppia itselleen uusia asioita. Entä jos kokemusta ei ole kummallakaan? Silloin voi astua yhdessä yhteiskehityksen vyöhykkeelle. 
 

Yhteiskehityksen vyöhyke on innostuneiden yhteinen löytöretki sinne, missä kumpikaan ei ole
aiemmin ollut eikä kumpikaan tiedä, mihin päädytään. Tällaisia kumppaneita olen viime vuosina löytänyt työstä ja työn liepeiltä. Heidän kanssaan jaamme innostusta ja intohimoa keksimiseen ja kehittämiseen. Yhteiskehityksen vyöhykkeellä liikutaan  niin digi- kuin neuroverkoissakin. 
 
Kiitos, kumppanit,  yhteisestä aivojen ilotulituksesta! Matka jatkukoon! 



 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti