torstai 25. elokuuta 2011

SOME JA SOSIAALIPSYKOLOGINEN IHMISKOE

eli savolainen kansainvälisessä konferenssissa = reaaliajassa kirjoitettu

Istun auditorion takarivissä kauimmaisessa nurkassa. Olen hakeutunut tänne ottaakseni näkökulmaa. Ensimmäinen ISSOME- rasti savolaiselle oli löytää perille. Etsin osoitetta kuumeisesti, mutta en sitä löytänyt. Luulin, että kyse on kuvasuunnistuksesta, mutta kierrettyäni Åbo Akademin ympäri, en löytänyt nettikuvan kulmaa mistään.


Löysin sähköpostista viestin "Fänriksgatan 3". Siis Turun kartta käteen (hotellissa oli ollut respan tiskillä, bravo). Oli mukava aamukävely vanhassa Turussa. Kun kylteissä alkoi esiintyä Agricolaa ja Porthania, päättelin kohteen lähestyvän.

Ilmoittautuminen sujui, sillä osaan sanoa oman nimen melkein ruotsiksi enkä puhu ihan Ruuskasta. Kysyessäni, missä tilaisuus on, sain vastaukseksi "täällä" ja osoituksen aulaan ja postereihin. Tutkiessani postereita - paljon mielenkiintoisia uusia sanoja - löysin oven, jossa oli naisen kuva. Sitten huomasin toisen oven nurkassa - kas auditorio.

Nyt olen päässyt verkkoon, sähköä saa penkin alta - ihana juttu auditoriossa!  Yritän sulautua takaseinään ja ihmetellä, mihin olen tullut.  Oili-Helena Ylijoen akateemisia heimokulttuureita soveltaen tavikset ja käytännön tekijät huomioon ottaen.

Oi,  jospa olisi saanut kahvia. Nyt se alkaa! jatkuu...Kahvia luvattiin ja nyt tulee jo koordinaattejakin. Ne tärkeimmät: kahvi, lounas ja päivällinen. Nyt täytyy turn on English. 

Continues...


Tämänkin voisi twiitata, mutta aamullista Kari Hotakaista mukaillen: olen kirjoittaja, en sähköttäjä. Onko niin, että twiitti on "fakta", kommentti, havainto jostain tapahtumasta? "Sampo Lehtola heitti maailmanennätyksen". Blogissa on tulkintaa ja kannanottoja kuten tässä seikkailussa.

Onko sosiaalisessa mediassa kyse Loch Nessin hirviöstä? Onko sitä vai eikö sitä ole? Queen totesi sen näin "Is this the real life? Is this just fantasy? Caught in a landslide No escape from reality" Mielenkiintoisia näkökulmia ja ensimmäinen työkalu tuli heti. 


Peer collaboration points to opportunities for behaviour modification!!!!!!!!! Eikö olennaista ole peer eli vertainen? Sosiaalinen media tuo uusia ulottuvuuksia co-locationin eli etäyhdessäolon, remote-osallistujien ja muiden uusien "teknisten aistien" avulla. Teknologiassa menetetään jotain lähikontaktiin verrattuna, mutta  sen avulla voidaan häivyttää asenteita ja oletuksia, vuorovaikutuksen kitkaa verrattuna live-yhteistyöhön.

Lennart Björneborn aloitti sosiaalisella navigaatiolla(real) . Hän pyysi kaikkia nousemaan seisomaan ja heilutimme käsiämme samassa tahdissa.  Ehkä englantikin rupeaa menemään paremmin korvista sisään, tosin sitä on helpompi ymmärtää  tanskalaisen kuin skotlantilaisen suusta. Aihe muuttuu vain mielenkiintoisemmaksi.


Continues later...
Co... is a key, social media is a tool for communication. Co-location, co-presence, co-operation. Sosiaalinen ei ole sopimatonta, vaan vuorovaikutusta eri muodoissa ja tarkoituksissa. Niin kauan kuin Asimovin robotit eivät keskustele keskenään, kyse on inhimillisestä vuorovaikutuksesta, alustat vain vaihtelevat, kuten Lennart Björneborn totesi.

Taviskuulijan ja käyttäjän näkökulmasta on mielenkiintoista seurata vuorovaikutuksen, sosiaalisen näkymistä esitysten sisällöissä ja toteutuksissa: kertoako, miten pitäisi toimia vai toimia niin, näyttää esimerkkejä  ja antaa tekojen puhua puolestaan. Olen konkreettisen kannalla - edelleen.

Jatkuu lounaan jälkeen...

Lounaalla ehti vähän nieleskellä aamupäivän antia aivosoluihin. Tällaista tehotuuletusta aivot tarvitsisivat säännöllisesti.  Aamulla koin oppikirjan mukaisia muutoksen tuskia uudessa tilanteessa, nyt istun pokkana joukossa. Asetin  itselleni kriittisen kysymyksen: missä asioissa aion toimia toisin tämän jälkeen, mitä muuta otan käyttöön kuin hetkellistä innostusta? Ainakin teen itsestäni aboutme-esittelyn.

Kohta kuulemme professori Alf Rehniä. Mielenkiintoista verrata Savo-versiota Turku-versioon. Yleisö ja aihe ovat vaihtuneet. Katsotaan, millaisella kattauksella etanapuuroa tänään tarjotaan.


Continues later...

Sosiaalisesta mediasta on tulossa "pain in the ass" suurille yhtiöille, sanoo Alf Rehn.  Sosiaalisen median kautta yrityksen huono maine leviää kuin virustauti. Sosiaalinen media voi kaapata brändisi.

Kontrolli on business-koulun kivijalka oli sitten kysymys CRM:sta tai HRM:sta. How about social media management -branch in Åbo Akademi? 


Yhteiskiljuminen Princen konsertissa tai joukkoliike Johanna Tukiaista vastaan eivät ole sosiaalisuutta, sanoo Alf Rehn. Joukkopsykologian isä Gustave Le Bon nimitti sitä laumakäyttäytymiseksi 1900-luvun vaihteessa.

Yrityksen näkökulmasta toisaalta kyse on uuden alueen valloituksesta, toisaalta uudenlaisesta toimintatavasta vuorovaikutus- ja viestintärakenteissa. Sosiaalinen media on toimitusjohtajan päänsärky ja hiekkaa korporaatiologiikan rattaissa.

Alf Rehn ennustaa, että rattaat jauhavat sosiaalisen median managementin muotoihin tulevaisuudessa. Ovathan somen pioneeritkin taipumassa korporaation kaavoihin.



continues...



Puoli viiden aikaan iltapäivällä tuli konkreettisesti osoitettua mikä ero on termeillä information ja interaction. Mathias Klangin ja Jan Nolinin esitys oli kiteytetty, kiinnostava ja koskettava. Se oli vuorovaikutusta, jonka kautta informaatio virtasi esteettä aivoihin. Sosiaalisen median pelisäännöt ja sääntely tulivat elävästi esille.

Kannatti tulla Turkuun, lähes ulkomaille Ylä-Savosta katsoen. Taviskäyttäjä sai monta uutta ideaa ja aivot pyörähtivät pari kierrosta ympäri. Sosiaalipsykologinen ihmiskoe onnistui.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti